SELAMAT DATANG KE LAMAN WEB BAHASA MELAYU YANG TELAH DIMUATKAN BERBAGAI AKTIVITI PENULISAN , KAEDAH BACAAN DAN RANCANGAN PELAJARAN HARIAN UNTUK KITA KONGSI.

Kejayaanku

Selasa, 28 Ogos 2012

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN TAHUN 4


Rancangan Pengajaran Harian



Mata Pelajaran        : Bahasa Melayu
Tarikh                        : 19.03.2008
Hari                            : Rabu
Masa                          : 10.35 am – 11.35 am (1 jam)
Bilangan Murid       : 26 orang
Kelas                         : 4 Aman
Tajuk                                     : Membantu Amalan Terpuji

Hasil Pembelajaran: Di akhir pelajaran murid dapat:
(Objektif)

Fokus Utama                       8.1
Aras 2 (i)
-          Membina ayat majmuk daripada dua atau lebih ayat tunggal yang diberikan.

8.1
Aras 3 (i)
-    Membina ayat majmuk dengan kata hubung


Fokus Sampingan   8.3
Aras 1 (i)
-          Menulis perkataan dengan tulisan berangkai
kemas dan cantik.


Kemahiran Bahasa: Membaca, bertutur dan menulis.

Sistem Bahasa:
Tatabahasa – Kata hubung

Pengisian Kurikulum:
Ilmu                - Pendidikan Moral
Nilai Murni    - Kasih sayang.
Kemahiran Bernilai Tambah – Menjana idea, mengkategori
Kecerdasan Pelbagai – interpersonal

Bahan Bantu Belajar:


Pengetahuan Sedia Ada:

Bahagian / Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran  dan Pembelajaran
Catatan

Set Induksi
(5 minit)

Lakonan

1.    Guru memilih 2 orang murid untuk melakonkan berdasarkan petikan.
2.    Murid diterangkan tajuk pelajaran hari ini.



Langkah 1
(10 minit)

Murid membaca pantun

1.    Murid membaca pantun dengan sebutan dan intonasi yang betul seramai-ramai.
2.    Lima orang murid diminta membaca pantun tersebut.
3.    Guru membimbing murid supaya dapat membaca pantun dengan betul.


BBB:
Petikan pantun



Langkah 2
(15 minit)

Menyatakan isi penting

1.    Guru mengemukakan beberapa soalan.
2.    Murid menjawab soalan dan menyatakan sekurang-kurangnya empat isi penting.
3.    Guru menunjukkan juga ciri-ciri sebuah pantun.


KB:
Menyenarai



Langkah 3
(15minit)

Permainan kecil

Memadankan pantun dua kerat

Rujuk lampiran 1

1.    Murid-murid dibahagikan kepada dua kumpulan.
2.    Mana-mana kmpulan yang dapat memadankan pantun dengan betul akan diberi markah.



TKP:
Verbal-linguistic
Intrapersonal
Interpersonal


KB:
Mencirikan





Bahagian / Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran  dan Pembelajaran
Catatan

Langkah 4
(10 minit)

Petikan pantun

Murid diminta menulis semula pantun yang telah dipadankan





Penutup
(5 minit)


Murid menyanyikan lagu ’Rasa  Sayang Eh’ beserta pantun yang dipelajari hari ini.



BBB:
Petikan pantun



































Petikan Pantun

Mari bediri di tepi pagar,
    Sambil melihat si anak tupai,
Kalau kita ingin rajin belajar,
    Pasti akan menjadi pandai.

Murai hinggap di dahan lada,
    Hinggap bersama burung merpati,
Kalau ilmu penuh di dada,
    Kemana pergi akan dihormati.

Nyonya memakai kebaya kasa,
    Kebaya berwarna merah jingga,
Apabila kita sudah dewasa,
    Ayah dan ibu perlu dijaga.

Anak itik terenang-renang,
    Anak ketitir di atas bukit,
Ayah dan ibu jasanya dikenang,
    Jangan seperti kacang lupakan kulit.

 
 


















































Lampiran 1




Pantun Dua Kerat

Padankan pantun dibawah:

Ø  Kenyang perut senang hati.
Ø  Dulu sayang sekarang benci.
Ø  Orang tak hendak aku tak ingin.
Ø  Pura-pura tidak tahu
Ø  Sebab mulut badan binasa.
Ø  Sudah tahu bertanya pula.


Soalan:

  1. Pinggan tak retak nasi tak dingin...
  2. Kura-kura dalam perahu...
  3. Sudah gaharu cendana pula...
  4. Sebab pulut santan binasa...
  5. Gendang gendut tali kecapi...
  6. Dulu parang sekarang besi...




















Tiada ulasan:

Catat Ulasan