Rancangan Pelajaran Harian
Nama guru : Anita bt Chee Nee Md
Tarikh : 1 Mac 2012
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : 3 Aman
Hari : Khamis
Masa : 9.45 - 10.45
Tajuk/Tema : Persekitaran
Kemahiran : 11 ( KV+KVK )
Hasil
Pembelajaran. 1. Menyebut dengan betul perkataan.
2. Mengeja perkataan .
3. Mengabung
sukukata membentuk perkataan.
4. Memadankan perkataan dengan gambar.
5. Mengisi
huruf-huruf tertinggal
Pengetahuan
sedia ada : Telah mengenal sukukata KV
Bahan bantu
mengajar : Slaid powerpoint, Kad-kad sukukata, lembaran kerja, buku latihan
Nilai murni : Bekerjasama, bersungguh-sungguh
Kemahiran
berfikir : Menjana
idea
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti pengajaran
dan pembelajaran
|
Catatan
|
Set
induksi
8.45-8.50
(5
minit)
|
Tayangan
slaid
Gambar
|
1.
Murid menonton tayangan slaid yang ditunjukkan guru
|
BBMB
: Komputer riba.
Perisian
powerpoint.
|
Langkah
1
8.50-9.00
(10
minit)
|
Tayangan
slaid lagu
Kucing
kejar tikus
|
1.
Murid mendengar lagu dan menyanyi bersama-sama, sambil mengerakkan badan
mengikut makna perkataan.
2.
Guru bersoaljawab mengenai perkataan yang terdapat di dalam lagu.
3.
Murid mendengar dan melihat tayangan perkataan-perkataan.
4.
Murid menyebut perkataan-perkataan setelah dengar rakaman suara dari slaid.
|
BBMB
: Komputer riba.
KBKK
: Menjana idea
Nilai
: berani
Elemen
muzik
Melodi
Aspek
: Pengalaman muzikal
Nyanyian
Aspek
: Pergerakan
|
Langkah
2
9.00-9.20
(20 minit)
|
Tayangan
perkataan
|
1.
Murid mengeja perkataan-perkataan dengan bimbingan guru.
2.
Murid membaca ayat-ayat yang dipaparkan.
|
|
Langkah
3
9.20.-9.30
(10 minit)
|
Aktiviti kumpulan
|
1.
Murid mengabungkan sukukata-sukukata membentuk perkataan.
2. Murid menyebut perkataan-perkataan yang telah
digabungkan.
|
Kad-kad sukukata-sukukata.
|
Langkah
4
9.30-9.40
(10
minit)
|
Kemahiran
menulis
|
1.
Murid memadankan gambar dengan perkataan.
2.
Murid membulatkan kata kerja.
3.
Murid mengisi huruf yang tertinggal.
|
Lembaran
kerja 2
(Lampiran)
Aktiviti
pengukuhan
|
Penutup
9.40-9.45
|
Menyanyi
lagu
|
1.
Murid menyanyi lagu bersama-sama.
2.
Guru bersoaljawab dengan murid mengenai perkataan-perkataan.
|
Nilai menjana
idea.
Penutup
kognitif
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan