Rancangan
Pengajaran Harian
Tarikh :
20 Februari 2012
Masa :
8.45 - 9.45 (1 jam )
Kelas : 4 Aman
Bilangan Murid : 25
orang ( 10 lelaki dan15 perempuan )
Umur Murid :
10 tahun
Mata Pelajaran : Bahasa
Melayu
Tema : Keluargaku sayang
Tajuk : Hargai pengorbanan ibu bapa
Hasil Pembelajaran : Di akhir pelajaran murid dapat :
Fokus Utama:
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
Aras 1(i)Membaca lancar bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan
intonasi yang betul.
Aras (iii) Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks.
Fokus Utama:
5.2 Membaca kuat teks prosa
dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami
perkara yang dibaca.
Aras 2(i) Membaca lancar bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan
dan intonasi yang betul.
Aras 3 ( ii ) Menjawab
soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
Fokus Sampingan
10.2 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
Aras 1 ( i ) Mengenal
pasti dan membetulkan kesilapan ejaan perkataan dan tanda baca dalam ayat.
Sistem Bahasa :
Sebutan dan intonasi.
Morfologi
Ilham
Tabah
Menghargai
Kempen
Mengistiharkan
bersempena.
Sintaksis Ayat penyata.
Pengisian Kurikulum :
Ilmu - Pendidikan Islams
Nilai Murni - Hormat
menghormati, kerjasama, berani, tolak ansur
Kemahiran Bernilai
Tambah - Mencirikan, menyenaraikan, BCB
Kemahiran generik : KBKK
Kecerdasan
Pelbagai - Verbal-linguistik, kinestetik.
Bahan Bantu Belajar :
Komputer riba, LCD,
bahan maujud, lembaran kerja
Pengetahuan Sedia Ada :
Murid biasa menyambut Hari Ayah.
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 minit )
8.45 - 8.50
|
Tayangan slaid
.
Lagu
Alllahyarham Sudirman( Lampiran1)
Ayah dan ibu
Kemahiran
mendengar dan bertutur
Soalan guru
1.Seronok tak
lagu tadi?
2.Apakah yang
kamu rasa apabila menyanyikan lagu tadi?
|
1. Murid mendengar
dan menyanyikan lagu bersama guru..
2. Murid bersoaljawab
dengan guru.
3.Guru mengaitkan dengan tajuk,yang akan dipelajari
hari ini.
|
1. BBMB:
Komputer
riba dan LCD.
(Perisian
’Power Point’)
2. KBKK
Pendekatan
Ekletik
Kaedah:audio-Lingual
Teknik:Sumbangsaran
|
Langkah 1
(15minit )
8.50 - 9.05
Langkah 2
9.05-9.20
(15 minit)
|
Tayangan Teks
(Lampiran 2)
Kemahiran Membaca
Soalan guru.
Sekarang kita
akan sama-sama membaca petikan teks.
Kemahiran
Bertutur
1)
Apakah yang kamu faham tentang teks tadi?
Sekarang cikgu hendak
kamu jawab soalan pemahaman.
Tayangan lirik lagu
Kemahiran mendengar
(Lampiran 3)
Kemahiran membaca
Sistem Bahasa.
Sebutan dan intonasi
Kemahiran Bertutur
|
1. Murid
melihat tayangan teks dan mendengar bacaan dari guru.
2. Murid membaca secara berkumpulan, berpasangan dan secara individu.
3. Bersoaljawab untuk mencari isi-isi penting.
1.Murid
membaca lirik lagu yang telah didengar sebentar tadi.
2.Murid
dibahagikan kepada lima kumpulan.
3.Muird
membina dialog untuk menunjukkan kasih sayang ayah kepada anaknya.
4)Murid
diminta menulis dialog di atas kad
manila.
|
BBMB:
Komputer riba
LCD
Pendekatan Ekletik.
:
Teknik:Perbincangan
KBKK: Mencirikan
Objektif 1:Fokus Utama
Membanding beza.
Nilai Hormat
BBMB:Lirik lagu
Perisian
Powerpoint,LCD,Komputer Riba.kad manila,pen penanda
Pendekatan:
Komunikatif
Kaedah: Ekletik
Teknik:Perbincangan
kumpulan
Nilai :Tolak ansur
KBT : BCB,KBKK
Objektif 2.(Fokus
Utama)
|
Langkah 3
(10minit )
9.20 - 9.30
|
Perbentangan
hasilan
Arahan guru
1)
Cikgu hendak
wakil kumpulan datang ke
hadapan untuk melakonkan dialog kasih ayah .
Kemahiran Bertutur
|
.
1.
Wakil setiap kumpulan tampil ke hadapan untuk
membentangkan hasilan.
2.
Setiap ahli kumpulan melakonkan watak ayah dan
anak.
3.
Murid diminta memberi komen tentang lakonan ahli
kumpulan lain.
|
Pendekatan:Komunikatif
Nilai : Kerjasama
Teknik : Lakonan
/Drama.
Objektif 2 (Fokus
Utama)
5.2 Aras 1( ii)
Teknik: Sumbangsaran.
TKP:
Verbal-linguistik
Intrapersonal
Interpersonal
Peraturan Sosio Budaya:
Bersopan santun ketika
bercakap dengan ayah.
Ilmu:Pendidikan Islam
|
Bahagian / Masa
|
Isi Pelajaran |
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
Langkah 4
(10 minit)
9.30-9.40
|
Kamus Lembaran kerja :
Sistem Bahasa:Tatabahasa
Sistem ejaan
Arahan guru
Cari jawapan yang
betul.Kamu boleh menggunakan kamus untuk mencari ejaan yang betul.
.
Pengayaan:Kad hari
bapa
Pemulihan:Mewarna kad
Hari bapa
2Aktiviti pengayaaan
3Aktiviti pemulihan
(Lampiran 4)
|
1.
Guru mengedarkan
lembaran kerja dan kamus untuk membantu murid mencari ejaan yang betul. Murid diberi lembaran kerja bersesuaian dengan kebolehan
murid.Murid diminta membetulkan ejaan. Dalam borang yang disediakan.
2.
.Guru membetulkan jawapan
murid secara lisan
3.
Murid membuat sekeping kad hari bapa kepada ayah
mereka.
|
Objektif 3
Fokus Sampingan
BBMB :
Kamus
Lembaran kerja,Bunga
Hiasan,gam,gunting,kertas warna,
10.2 .
Aras 1
.
BBMB : Kamus,”Two
Sheet Paper”
Nilai kebersihan.
BCB
Ilmu:Pendidikan Seni.
Objektif 3:
10.2
Aras 1(i)
|
Penutup
5 minit
9.40-9.45
|
Rumusan
Lampiran
|
1.Guru
meminta murid menerangkan secara lisan isi- isi pelajaran.
2.Guru
memberi pujian untuk memotivasikan murid.
|
Penutup(kognitif)
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan